Oglaševanje

Kateri so najboljši filmi v tem stoletju do zdaj

author
N1
14. dec 2025. 18:11
kino, kokice, kinodvorana
Foto: PROFIMEDIA

Strniti četrt stoletja svetovnega filma v seznam zgolj 25 filmov je tako rekoč misija nemogoče. Pri britanskem The Observerju so se lotili prav tega. Sestavili so seznam filmskih mojstrovin različnih žanrov, ki so zaznamovali zadnjih 25 let.

Oglaševanje

Kot so zapisali v uredništvu, je izbiranje in razvrščanje umetnosti zahtevno delo, tudi zato, ker določen film v določenem trenutku lahko deluje kot pomemben, ključen, deset let pozneje pa utone v pozabo. Marsikateri naslov je tako izpadel s seznama.

A obžalovanju navkljub je na seznamu nekaj izjemno zadovoljivega, so zapisali, saj vključuje tako razkošno, lesketajočo se romanco in lepoto filma Razpoložena za ljubezen Wong Kar-Waija kot tudi razuzdano komedijo Dekliščina Paula Feiga.

To je seznam, na katerem so zahtevni filmi, kot so Skrito Michaela Hanekeja, prelomni dokumentarec Teater ubijanja Joshue Oppenheimerja in Interesno območje Jonathana Glazerja, hkrati pa daje prostor tudi nepričakovanim žanrskim filmom, kot sta Zbeži! Jordana Peeleja in Favnov labirint Guillerma del Tora. Kateri filmi so se torej še uvrstili na seznam?

Razpoložena za ljubezen (Wong Kar-Wai, 2000)

V Hongkongu v šestdesetih letih se dva soseda, ki odkrijeta, da sta njuna zakonca ljubimca, zbližata v zadržanem razmerju, polnem tišine in neizrečenega.

Razpoložena za ljubezen
foto: Profimedia

Jaz pa tebi mamo (Alfonso Cuarón, 2001)

Film o dveh najstnikih in starejši ženski, ki se med road tripom po Mehiki zapletejo v razmerje, skozi katero se razkrivajo spolno prebujanje, prijateljstvo, razredi in minljivost.

Čudežno potovanje (Hayao Miyazaki, 2001)

Japonski animirani film o deklici, ki se v nadnaravnem svetu duhov sooči s preizkušnjami odraščanja, poguma in identitete, da bi rešila svoja starša in sebe.

Izgubljeno s prevodom (Sofia Coppola, 2003)

Osamljena Američana v Tokiu se v tihem, krhkem razmerju povežeta prek občutkov odtujenosti, neizrečenih čustev in začasne bližine.

Izgubljeno s prevodom
foto: Profimedia

Skrito (Michael Haneke, 2005)

Pariški zakonski par začne prejemati skrivnostne videokasete, ki jih nekdo snema pred njunim domom, kar postopoma razkrije potlačeno osebno krivdo, strah in dediščino francoskega kolonialnega nasilja.

Favnov labirint (Guillermo del Toro, 2006)

Deklica se v povojni Španiji zateče v temen fantazijski svet, kjer se pravljične preizkušnje prepletajo z brutalno resničnostjo fašističnega nasilja in moralnih izbir.

Tekla bo kri (Paul Thomas Anderson, 2007)

Zgodba spremlja neusmiljen vzpon naftnega podjetnika v začetku 20. stoletja, katerega obsedenost z bogastvom in nadzorom postopno preraste v moralni in čustveni razkroj ter uničenje družinskih in družbenih vezi.

Tekla bo kri
foto: Profimedia

Wendy in Lucy  (Kelly Reichardt, 2008)

Wendy, brez denarja in z okvarjenim avtom, obtiči v majhnem ameriškem mestu, kjer se ob iskanju izgubljene psičke Lucy razkrije njena negotova eksistenca, socialna izključenost in tiha vzdržljivost.

Bombna misija  (Kathryn Bigelow, 2008)

Ameriški vojak, specialist za razminiranje v Iraku, je zasvojen z nevarnostjo vojne, kar razkrije psihološko ceno bojevanja in nezmožnost vrnitve v običajno življenje.

Akvarij (Andrea Arnold, 2009)

Petnajstletna Mia iz stanovanjskega naselja v Essexu sanja o plesu in pobegu, a jo razmerje z materinim novim partnerjem pahne v boleče soočenje z lastno ranljivostjo in realnostjo odraslega sveta.

Socialno omrežje (David Fincher, 2010)

Ambiciozni harvardski študent razvije družbeno omrežje, ki iz študentske zamisli preraste v globalno platformo, pri čemer pravni spori, izdaje in osebni konflikti razgalijo ceno uspeha, ambicije in družbene moči.

Socialno omrežje
foto: Profimedia

Dekliščina (Paul Feig, 2011)

Ženska v zgodnjih tridesetih, ki se sooča s finančnim in čustvenim razpadom, postane družica na poroki svoje najboljše prijateljice, kjer jo niz neprijetnih, tekmovalnih in pogosto katastrofalnih dogodkov prisili, da se sooči sama s seboj.

Teater ubijanja (Joshua Oppenheimer, 2012)

Nekdanji indonezijski morilci iz šestdesetih let pred kamero znova uprizarjajo svoje zločine, kar razkrije njihovo dojemanje nasilja in odsotnost odgovornosti.

12 let suženj (Steve McQueen, 2013)

Svobodni temnopolti moški je ugrabljen in prodan v suženjstvo, kjer skozi dvanajst let brutalnega dela in poniževanja skuša preživeti ter ohraniti dostojanstvo.

12 let suženj
foto: Profimedia

Banda punc (Céline Sciamma, 2014)

Šestnajstletna Marieme iz pariškega predmestja pobegne iz nadzorovanega družinskega okolja in se pridruži skupini deklet, skozi katero postopoma raziskuje svojo identiteto, moč in možnosti izbire v družbi, ki jo omejuje.

Lady Bird (Greta Gerwig, 2017)

Srednješolka v Sacramentu leta 2002 preživlja zadnje leto pred odhodom na fakulteto. Izmišlja si nove verzije sebe, se zapleta v prijateljstva in prve ljubezni ter se nenehno zaletava v mater, ki jo hkrati najbolje pozna in najbolj omejuje.

Zama (Lucrecia Martel, 2017)

Španski kolonialni uradnik v 18. stoletju obtiči v oddaljeni južnoameriški postojanki, kjer v neskončnem čakanju na premestitev počasi razpada njegov občutek smisla, moči in identitete.

Pokliči me po svojem imenu (Luca Guadagnino, 2017)

Poletna romanca med najstnikom in starejšim gostom na italijanskem podeželju se razvije v intimno izkušnjo prve ljubezni, ki zaznamuje zavedanje želje, časa in neizogibne izgube.

Pokliči me po svojem imenu
foto: Profimedia

Zbeži! (Jordan Peele, 2017)

Temnopolti mladenič obišče starše svoje bele partnerke na podeželju, kjer se sprva nerodni liberalni komplimenti postopoma razkrijejo kot del grozljivega sistema nadzora nad črnimi telesi.

Osmošolka (Bo Burnham, 2018)

Osmošolka Kayla v zadnjem tednu šole snema motivacijske videe za splet, ki jih skoraj nihče ne gleda, medtem ko se v resničnem življenju komaj prebija skozi pogovore z vrstniki in odraslimi. Film zelo natančno ujame, kako internet ne blaži negotovosti odraščanja, temveč jo naredi bolj vidno, glasno in bolečo.

Najljubša (Yorgos Lanthimos, 2018)

Na angleškem dvoru v začetku 18. stoletja se dve ženski borita za naklonjenost bolne kraljice Ane, pri čemer se dvorske spletke, poniževanja in manipulacije stopnjujejo v kruto igro moči.

Spominek (Joanna Hogg, 2019)

London v osemdesetih. Mlada filmska študentka se zaplete v razmerje s karizmatičnim, a samouničevalnim moškim, ki postopoma razjeda njeno samozavest in delo.

Spominek
foto: Profimedia

Parazit (Bong Joon-ho, 2019)

Revna družina se z lažmi in improvizacijo vtihotapi v življenje bogatega gospodinjstva, dokler se navidezno lahkotna prevara ne sprevrže v nasilno razkritje razrednih razpok.

Interesno območje (Jonathan Glazer, 2023)

Življenje poveljnika Auschwitza in njegove družine teče v udobju in rutini tik ob taborišču, pri čemer film z zvokom in odsotnostjo podob pokaže, kako se množično nasilje lahko popolnoma normalizira in izrine iz vsakdanje zavesti.

Interesno območje
foto: Profimedia

Nickel Boys (RaMell Ross, 2024)

Dva temnopolta fanta sta v šestdesetih letih zaprta v floridski prevzgojni zavod, kjer vsakdanja brutalnost institucije postopoma razjeda njuno prijateljstvo in razkrije rasno nasilje, ki je del sistema.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih